စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္ဖြဲ႕စည္းေရးႏွင့္ပတ္သက္ျပီး
ၿဗိတိသွ်ပါလီမန္အတြင္း ေဆြးေႏြးၾကစဥ္တြင္ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ၏ အဓိက ႏုိင္ငံ
ေရးပါတီသံုးခုလံုးမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ျပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္မ်ားအတြင္း
ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ သတင္းစာမ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးသည္ လိုအပ္သည္ထက္
ပိုမိုနီးစပ္ယွက္ႏြယ္ေနသည္ဟုယူဆေၾကာင္း၊ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ Leveson စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က သတင္းစာမ်ားႏွင့္
ႏုိင္ငံေရးသမား မ်ားအၾကားဆက္ဆံ မႈႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ေအာက္ပါအခ်က္သံုးခ်က္ကို
စုံစမ္းေဖာ္ထုတ္ရန္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
(က) လက္ရိွျဖစ္ေပၚေနသည့္ စာနယ္ဇင္းက်င့္၀တ္ဆုိင္ရာျပႆနာမ်ားသည္ ထိုဆက္ဆံေရးအေျခ အေ နနွင့္ သက္ဆိုင္ မႈ ရိွ၊မရိွ။
( ခ) ပါလီမန္အေနျဖင့္ ယခင္ျဖစ္ေပၚခဲ့သည့္ အရႈတ္ေတာ္ပံုမ်ား၊
စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ား တြင္ ျပည္သူ မ်ား က စာနယ္ဇင္း
က်င့္၀တ္ဆိုင္ရာအရည္အေသြးမ်ားက်ဆင္းလာမႈအေပၚ စိုးရိမ္ေနမႈမ်ားအား
ထိေရာက္စြာ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ ရန္ပ်က္ကြက္ခဲ့ျခင္း ရိွမရိွ။
( ဂ) ထိုဆက္ဆံေရးအေျခအေနေၾကာင့္ေနာက္ထပ္ျပႆနာမ်ားထပ္မံေပၚေပါက္လာႏုိင္သည့္ အလား အလာမ်ား။
စံုုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က ၎တို႕၏ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ားသည္
ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားအ ၾကား ရိွ သင့္ ရိွအပ္သည့္
ပုံမွန္ဆက္ဆံေရးမ်ားအေပၚ ေမးခြန္းထုတ္ရန္မဟုတ္ေၾကာင္း၊
ထိုပံုမွန္ဆက္ ဆံေ ရးသည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္ ရိွရမည့္ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္
သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလြတ္လပ္ စြာရယူ ခြင့္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားေရး
မ႑ိုင္မ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ႏုိင္မႈ၊ ျပည္သူ႕ေရးရာ မူ၀ါဒမ်ား တြ င္
ျပည္သူ မ်ား ပါ၀င္ေဆြးေႏြးႏုိင္မႈတို႕အတြက္ မရိွမျဖစ္လိုအပ္ ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း၊
သို႕ေသာ္ ေကာ္မရွင္ အေနျဖင့္ ထိုဆက္ဆံေရးေၾကာင့္
ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္သူမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားကို
ကာကြယ္ႏုိ င္ရန္တြက္ လိုအပ္ေသာ မီဒီယာဆိုင္ရာျပည္သူ႕ေရးရာမူ၀ါဒမ်ား ( Public
Policy about Media) ခ်မွတ္ရာ တြင္ မလိုအပ္ေသာ ေႏွာင့္ေနွးမႈမ်ား၊
ဘက္လို္က္မႈမ်ားရိွမရိွ စိစစ္ရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကား ခဲ့သည္။
လက္ေတြ႕စံုစမ္းစစ္ေဆးရာတြင္လည္း ၿဗိတိသွ်၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ငါးဦးလက္ထက္က မီဒီယာမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံေရး၊ မီဒီယာဆုိင္ရာ မူ၀ါဒမ်ားခ်မွတ္ခဲ့သည့္အေျခအေနမ်ားကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္မႈမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အထူး သျဖင့္ ေအာက္ပါျဖစ္စဥ္ငါးခုကို အေလးထားဆန္းစစ္ခဲ့သည္ကုိေတြ႕ရ၏-
(က) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္မာဂရက္သက္ခ်ာလက္ထက္တြင္ ၿဗိတိန္ႏုိ္င္ငံ၏ ဂုဏ္သိကၡာၾကီးမားလွသည့္ The Time သတင္းစာ ကို မားေဒါ့၏ News Corp က ၀ယ္ယူမႈကို ခြင့္ျပဳခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္။
( ခ) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ဂၽြန္ေမဂ်ာလက္ထက္တြင္ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ Sir David Calcutt စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က တင္ျပခဲ့သည့္ စာနယ္ဇင္းက်င့္၀တ္ဆိုင္ရာအစီအရင္ခံစာမ်ားအေပၚ အေရးယူေဆာင္ရြက္ရန္ပ်က္ ကြက္ခဲ့ သည့္ျဖစ္စဥ္။
( ဂ) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ တိုနီဘလဲလက္ထက္တြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေရးသားခ်က္မ်ားအေပၚ လႊမ္းမိုးႏုိင္ရန္ ေ ဆာင္ရြက္ခဲ့မႈ ( News Management ) ၊ အစိုးရ၏ မီဒီယာမူ၀ါဒႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးဥပေဒ ၁၉၉၈ ႏွင့္ ဆ က္သြယ္ေရးဥပေဒ ၂၀၀၃ တို႕တြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းေပးခဲ့ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဒိုင္ ယာနာေသဆံုးမႈျဖစ္စဥ္ ေနာက္ပိုင္း မီဒီယာမ်ား၏ပုဂၢလိကအခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို ထိေရာက္ စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ေပးရန္ေတာင္းဆိုမႈမ်ား အေပၚ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ပ်က္ကြက္ခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္။
(ဃ) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဘေရာင္းလက္ထက္တြင္ သတင္းအခ်က္အလက္ကာကြယ္ေရးဥပေဒ ( Data Proctection Act ) ျပင္ဆင္ရာ၌ မီဒီယာမ်ားအေနျဖင့္ ပုဂၢလိသတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ရယူႏုိင္ခြင့္ေပးရာ ေရာက္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားထည့္သြင္းခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္။
( င) လက္ရိွ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ကင္မရြန္းလက္ထက္တြင္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ BskyB ရုပ္သံဌာနအား မားေဒါ့၏ News International က ၀ယ္ယူရန္ၾကိဳးစားမႈအေပၚ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈအေျခအေန။
လက္ေတြ႕စံုစမ္းစစ္ေဆးရာတြင္လည္း ၿဗိတိသွ်၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ငါးဦးလက္ထက္က မီဒီယာမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံေရး၊ မီဒီယာဆုိင္ရာ မူ၀ါဒမ်ားခ်မွတ္ခဲ့သည့္အေျခအေနမ်ားကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္မႈမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အထူး သျဖင့္ ေအာက္ပါျဖစ္စဥ္ငါးခုကို အေလးထားဆန္းစစ္ခဲ့သည္ကုိေတြ႕ရ၏-
(က) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္မာဂရက္သက္ခ်ာလက္ထက္တြင္ ၿဗိတိန္ႏုိ္င္ငံ၏ ဂုဏ္သိကၡာၾကီးမားလွသည့္ The Time သတင္းစာ ကို မားေဒါ့၏ News Corp က ၀ယ္ယူမႈကို ခြင့္ျပဳခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္။
( ခ) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ဂၽြန္ေမဂ်ာလက္ထက္တြင္ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ Sir David Calcutt စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က တင္ျပခဲ့သည့္ စာနယ္ဇင္းက်င့္၀တ္ဆိုင္ရာအစီအရင္ခံစာမ်ားအေပၚ အေရးယူေဆာင္ရြက္ရန္ပ်က္ ကြက္ခဲ့ သည့္ျဖစ္စဥ္။
( ဂ) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ တိုနီဘလဲလက္ထက္တြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေရးသားခ်က္မ်ားအေပၚ လႊမ္းမိုးႏုိင္ရန္ ေ ဆာင္ရြက္ခဲ့မႈ ( News Management ) ၊ အစိုးရ၏ မီဒီယာမူ၀ါဒႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးဥပေဒ ၁၉၉၈ ႏွင့္ ဆ က္သြယ္ေရးဥပေဒ ၂၀၀၃ တို႕တြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းေပးခဲ့ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဒိုင္ ယာနာေသဆံုးမႈျဖစ္စဥ္ ေနာက္ပိုင္း မီဒီယာမ်ား၏ပုဂၢလိကအခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို ထိေရာက္ စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ေပးရန္ေတာင္းဆိုမႈမ်ား အေပၚ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ပ်က္ကြက္ခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္။
(ဃ) ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဘေရာင္းလက္ထက္တြင္ သတင္းအခ်က္အလက္ကာကြယ္ေရးဥပေဒ ( Data Proctection Act ) ျပင္ဆင္ရာ၌ မီဒီယာမ်ားအေနျဖင့္ ပုဂၢလိသတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ရယူႏုိင္ခြင့္ေပးရာ ေရာက္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားထည့္သြင္းခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္။
( င) လက္ရိွ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ကင္မရြန္းလက္ထက္တြင္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ BskyB ရုပ္သံဌာနအား မားေဒါ့၏ News International က ၀ယ္ယူရန္ၾကိဳးစားမႈအေပၚ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈအေျခအေန။
စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က ျပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္မွ
သံုးဆယ့္ငါးႏွစ္အတြင္းတြင္ အဓိကပါတီသံုးခု လံုး အေ နျဖင့္ မိမိတို႕ ပါတီအေပၚ
လူထုအျမင္ေကာင္းေစရန္အတြက္ အခ်ိဳ႕ေသာမီဒီယာသမားမ်ားကို အသံုး ခ် ခဲ့သည္ဟု
ေကာက္ခ်က္ခ် ခဲ့ပါသည္။ ထို႕ျပင္ ၿဗိတိသွ်ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားအေနျဖင့္
မီဒီယာမ်ားက အေ ကာင္းျမင္ေရးသားေစရန္အတြက္ အေရးၾကီး ေသာ သတင္းမ်ားကို
ရင္းႏွီးသည့္သတင္းစာဆရာ မ်ားကို သာေပးအပ္ျခင္း၊
မီဒီယာဆုိင္ရာျပည္သူ႕ေရးရာမူ၀ါဒ မ်ား ခ်မွတ္ရာတြင္ ျပည္သူ႕အက်ိဳးစီးပြား (
Public Interest ) ထက္ မီဒီယာအုပ္စုမ်ား၏ အက်ိဳးကိုပိုျပီး ဦးစား ေပးျခင္း
မ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္ဟု လည္း သံုးသပ္ သြားခဲ့ပါသည္။
စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားဘက္ကလည္း မိမိတို႕မူ၀ါဒမ်ားကို
ျပည္သူမ်ားက အမွန္အတုိင္း သိေစရန္ အတြက္
စာနယ္ဇင္းမ်ားႏွင့္ေကာင္းမြန္ေသာဆက္ဆံေရးရိွရမည္ဟု
ခုခံကာကြယ္ေျပာ ဆိုခ်က္ မ်ားကိုလည္းေဖာ္ျပခဲ့ျပီး ထို အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ
မွန္ကန္ေသာ္လည္း နုိင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ မီဒီယာ မ်ား အၾကားဆက္ဆံေရးသည္
ျပည္သူမ်ားက သံသယျဖစ္ေပၚေစႏုိင္သည့္ အေျခအေနအထိ နီးကပ္ရန္မ သ င့္ေၾကာင္း၊
လက္ရိွအေျခအေနတြင္ ျပည္သူမ်ားက ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္
စာနယ္ဇင္းမ်ားအၾကားတြင္ လုပ္ ပိုင္ခြင့္ အာဏာႏွင့္ လူထုအေပၚ
ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏုိင္မႈတို႕ကို အေပးအယူလုပ္ ေနသည္ဟု သံသယမ်ားရိွေ နေၾကာင္း
ေထာက္ျပသြားခဲ့ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အင္အားေကာင္းသည့္ သတင္းစာမ်ားအေန ျဖင့္
နုိင္ငံေ ရးပါတီမ်ား၏ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးသမားတစ္ဦးခ်င္း၏
အျပဳအမူမ်ားအေပၚ လူထုအျမင္ကို ေျပာင္း လဲ သြား
ေအာင္လုပ္ေဆာင္ႏုိင္စြမ္းရိွေနသျဖင့္ ႏွစ္ဘက္ၾကားဆက္ဆံေရးသည္
ပြင့္လင္းျမင္သာ မႈရိွရန္ လိုေ ၾကာင္း သံုးသပ္ထားခဲ့ သည္။
ထို႕ျပင္ စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္ကမီဒီယာအုပ္စုမ်ားက
မီဒီယာဆုိင္ရာပါလီမန္ဥပေဒ မ်ား ျပ႒ာန္းရာ တြင္ ႏုိင္ ငံေ ရး ပါတီမ်ား ကို
ခ်ဥ္းကပ္စဥ္းရံုး (Lobby )လုပ္မႈသည္ အႏၲရာယ္ရိွသည့္
အတုိင္းအတာအထိေရာက္ ရိွေနျပီဟု ထင္ျမင္ခဲ့ သည့္ အတြက္
လြတ္လပ္ျပီးအင္အားေကာင္းေသာ စာနယ္ဇင္းမ်ားသည္ ျပည္ သူ႕ အက်ိဳးစီးပြားကိုေဖာ္
ေဆာင္နုိင္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားအေနျဖင့္ မီဒီယာမ်ား၏
အက်ိဳးစီးပြားသည္ အျမဲတမ္း ျပည္သူ႕အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ ထပ္တူမက်ေၾကာင္းကို
သတိျပဳ သင့္ပံုကို ေအာက္ပါ အတုိင္းသ တိေ ပးေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္ -
I consider it to be entirely the responsibility of the
politicians who are the object of press lobbying to judge how far and
in what they consider it to be in the public interest for them to
respond. And one of the chief aspects of the responsibility is to bear
in mind that while a free press and healthy press is certainly in the
public interest, that does not mean that everything which is in the (
commercial or wider ) interest of any individual press organization or
even the industry as a whole , will itself necessarily be in the public
interest . The matter must be looked at in the round.
စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ား၊ အထူးသျဖင့္
သတင္းစာဆရာမ်ားအၾကား ဆ က္ ဆံေရး အေပၚ ျပည္သူမ်ားက သံသယကင္းရွင္းေစရန္အတြက္
ထိပ္တန္းမူ၀ါဒခ်မွတ္သူမ်ားႏွင့္ မီဒီ ယာမ်ားအၾကားေတြ႕ဆံုမႈမ်ားကို ပြင့္
လင္းျမင္သာစြာထုတ္ျပန္ေပးသင့္ေၾကာင္း၊ ထို႕ျပင္ ေတြ႕ဆံုမႈ၊ စာ၊ ဖုန္း ၊
အီးေမးလ္ဆက္သြယ္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ေဆြး
ေႏြးသည့္အေၾကာင္းအရာအျပည့္အစံုကို ထုတ္ျပ န္ျခင္းမျပဳေသာ္လည္း
ေယ်ဘူယ်အခ်က္မ်ားကို ျပည္သူမ်ားကို အသိေပး သင့္ေၾကာင္း၊ အလားတူပင္
မူ၀ါ ဒ ဆုိင္ရာမ်ား၊ အေရးၾကီးေသာသတင္းမ်ားကို မီဒီယာအားလံုးအတြက္
သတင္းထုတ္ျပန္ ခ်က္အျဖစ္
ထု တ္ျပန္ေပးသင့္ေၾကာင္းအၾကံျပဳခဲ့သည္ကိုေတြ႕ရပါသည္။
စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္က ေနာက္ထပ္ဆန္းစစ္ခဲ့သည့္အခ်က္မွာ မီဒီယာပိုင္ဆုိင္မႈအေျခအေနျဖစ္ပါသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္
An Inquiry into the Culture, Practices and Ethnics of the Press by Leveson Inquiry
No comments:
Post a Comment
ရုိင္းစုိင္းၾကမ္းတမ္းစြာ ဆဲဆုိမႈမပါသည့္ မွတ္ခ်က္မ်ားကုိ မၾကာမွီ ေဖာ္ျပေပးပါမည္။