30.12.2012
ကခ်င္ျပည္နယ္ ၏အလွမွာ စာဖဲြ႕၍ မကုန္ေပ ။ ကခ်င္ တုိင္းရင္းသား တုိ႔၏ မေနာကပဲြမ်ား ၊ ေထာင္ကာ ကပဲြမ်ားမွာ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းလွသည္။ ႐ုိးရာ ဓေလ့ ထံုးစံမ်ားမွာ ခ်စ္စရာ ေကာင္းၿပီး စိတ္၀င္စား စရာ လည္း ေကာင္းလွသည္။ ထုိမွ် သာယာ လွပေသာ ကခ်င္ ျပည္နယ္ႀကီးတြင္ မွီတင္းေနထုိင္ ၾကေသာ တုိင္း ရင္းသား မ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ၏ အရသာကုိ မခံစားႏုိင္ဘဲ KIA အမည္ခံ လက္နက္ ကိုင္ ေသာင္းက်န္းသူ မ်ား၏ ေႏွာင့္ယွက္ ဖ်က္ဆီးမႈ မ်ားေၾကာင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ တစ္ခုလံုး အက်ည္းတန္ အ႐ုပ္ဆုိး ခဲ့ရသည္။
အျပစ္မဲ့ ျပည္သူမ်ား ေသေက် ပ်က္စီးခဲ့ရ သကဲ့သုိ႔ အုိးအိမ္မ်ား မီးေလာင္ပ်က္စီးျခင္း ၊ တံတားမ်ား ၊ မီးရ ထား လမ္းမ်ား မုိင္းေထာင္ ေဖာက္ခဲြခံ ရျခင္း ၊ ေသာင္းႏွင့္ခ်ီေသာ ျပည္သူမ်ား ဒုကၡသည္ စခန္းမ်ားတြင္ သြားေရာက္ ေနထုိင္ ေနရျခင္းျဖင့္ လူေနမႈ စနစ္ မ်ားစြာ နိမ့္က် ခဲ့ရေပသည္။ ကခ်င္လူထု ေကာင္း စားေရး ဟု ဟစ္ေၾကြးခဲ့ ၾကသူမ်ားသည္ ကခ်င္လူထုကုိ နစ္မြန္းသည္ထက္ နစ္မြန္းေစၿပီး ဆင္းရဲတြင္းနက္ သည္ ထက္ နက္ခဲ့ၾက ေစသည္။ KIA ဟူသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရရွိသည့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ကတည္း ကပင္ KNU အဖဲြ႕၏ ေသြးထုိး လႈံ႕ေဆာင္မႈျဖင့္ စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
အမွတ္(၁) ကခ်င္ ေသနတ္ကုိင္ တပ္ရင္း မွ ဗုိလ္ႀကီး ေနာ္ဆုိင္းသည္ လက္ေအာက္ ငယ္သားမ်ားကုိ စည္း ႐ံုး၍ တပ္မေတာ္ အေပၚ သစၥာေဖာက္ကာ KNDO မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းလုိက္သည္။ ေနာ္ဆုိင္းသည္ KNDO ႏွင့္ အတူ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္း တြင္ လႈပ္ရွားေနစဥ္ လား႐ႈိး အစုိးရ အထက္တန္းေက်ာင္း မွ ၈ တန္း ေက်ာင္း သား ေဇာ္ဆုိင္းကုိ စည္း႐ံုး သိမ္းသြင္း လုိက္သည္။ ေဇာ္ဆုိင္းသည္ ေနာ္ဆုိင္းကုိ အထင္ ႀကီးကာ တပည့္ခံခဲ့သည္။ ၁၉၅၁ တြင္ ေနာ္ဆုိင္းသည္ တစ္ဘက္ႏုိင္ငံသုိ႔ ထြက္ေျပး ခုိလႈံသည့္အ ခါ ေဇာ္ ဆုိင္းသည္ KNDO တြင္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္တြင္ KNDO မ်ားက ေဇာ္ဆုိင္းကုိ ေျမေအာက္ လႈပ္ ရွား မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္း သို႔ ေစလႊတ္လုိက္သည္။
ဂ်ီလစ္လင္း ဆုိသူသည္လည္း ကခ်င္အမည္ ေဇာ္ေဘာက္ အမည္ခံကာ ေဇာ္ဆုိင္း၏ အႀကံေပး အရာရွိ အျဖစ္ လုိက္ပါခဲ့သည္။ ေဇာ္ဆုိင္း ႏွင့္ ေဇာ္ေဘာက္ တုိ႔သည္ ေဇာ္ဆုိင္း၏ မိခင္ျဖစ္သူ ေက်ာင္းဆရာမ အျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ ေနေသာ ဟုိကုန္ တုိက္နယ္ ၊ နမ့္အန္ရြာတြင္ အေျခခ်၍ ေျမေအာက္ စည္း႐ံုး သိမ္းသြင္းေရး လုပ္ငန္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ေဇာ္ဆုိင္း၏ ညီျဖစ္သူ တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းသား ေဇာ္တူး သည္လည္း ေတာခုိလာၿပီး အစ္ကုိျဖစ္သူ ေဇာ္ဆုိင္း ႏွင့္ လာေရာက္ ပူးေပါင္းသည္။ ေဇာ္ဆုိင္း တုိ႔လူစု သည္ လမံုတူးခ်ိဳင္ ဆုိသူကုိလည္း စည္း႐ံုး သိမ္းသြင္း ႏုိင္ခဲ့သည္။ အဆုိပါ လမံုတူးခ်ိဳင္ သည္ အမွတ္(၄) ကခ်င္ ေသနတ္ကိုင္ တပ္ရင္းတြင္ ဒုတပ္ၾကပ္ျဖင့္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ ေနစဥ္ သူတစ္ပါး မယားကုိ ၾကာခုိ မႈျဖင့္ တပ္မေတာ္မွ အထုတ္ခံ ထားရသူ တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ၄င္းအျပင္ တကၠသုိလ္မွ ထြက္၍ ကြတ္ခုိင္ သုိ႔ ျပန္ေရာက္လာေသာ လမာလရိန္း ဆုိသူကုိလည္း ေဇာ္ဆုိင္းတုိ႔ လူစုႏွင့္ ပူးေပါင္းမိခဲ့ ၾကသည္။
၁၉၆၀ ခုႏွစ္တြင္ ေဇာ္ဆုိင္း ၊ တကၠသုိလ္မွ ထြက္ေျပးလာၾကသူ ေဇာ္တူး ႏွင့္ လမာလရိန္း ၊ တပ္မေတာ္မွ မုဒိမ္းမႈျဖင့္ ထုတ္ပယ္ျခင္း ခံရသူ လမံုတူးခ်ိဳင္ တုိ႔ လူစုသည္ ေဇာ္ေဘာက္၏ အကူအညီျဖင့္ KIO ကုိ ဖြဲ႕စည္း ခဲ့ၾကသည္။ အဆုိပါ KIO တြင္ ဥကၠ႒ အျဖစ္ ေဇာ္ဆုိင္း ၊ ဒုဥကၠ႒ အျဖစ္ ေဇာ္တူး ၊ အတြင္းေရးမွဴး အျဖစ္ လမာလရိန္း တုိ႔က တာ၀န္ယူ ၾကသည္။ ၅-၂-၁၉၆၀ ရက္တြင္ KIO အဖဲြ႕သည္ လား႐ႈိးေငြတုိက္ ကုိ စီးနင္းတုိက္ခုိက္ၿပီး ေငြမ်ား ယူေဆာင္ကာ " ကခ်င္ ေတာ္လွန္ေရး စၿပီ " ဟု ေၾကြးေၾကာ္ လုိက္ၾကသည္။
၅-၂-၁၉၆၁ တြင္ ႀကိဳတင္ စည္း႐ံုးထားေသာ လား႐ႈိး ႏွင့္ ကြတ္ခုိင္ ေဒသမွ လူငယ္ လူရြယ္ မ်ားကုိ စု စည္း ၿပီး KIA ( Kachin Independence Army) ႏွင့္ KIC ( Kachin Independence Council ) ကုိ ဖဲြ႕စည္း ခဲ့ ၾကသည္။ KIA ဆူပူထၾကြမႈမွာ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္း လား႐ႈိးၿမိဳ႕ မွတစ္ဆင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဗန္းေမာ္ ၿမိဳ႕နယ္ အထိ ဆက္လက္ ကူးစက္ ေလာင္ကၽြမ္း ေသာ္လည္း အရွိန္ေကာင္း လွသည္ေတာ့ မဟုတ္ေပ ။ ေဇာ္ ဆုိင္းတုိ႔ လူစုသည္ ဗမာေတြကုိ အႏုိင္က်င့္သည္ ၊ ႏွိပ္စက္သည္ စသျဖင့္ လူမ်ိဳးေရး ေသြးခဲြၿပီး စည္း ႐ံုးၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ကခ်င္ တုိင္းရင္းသား အမ်ားစုမွာ KIA လႈပ္ရွားမႈကုိ စိတ္၀င္စားမႈ မရွိၾကေပ။
သို႔ေသာ္လည္း KIA တုိ႔အတြက္ ေထာက္ခံမႈ ရႏုိင္စရာ အခြင့္အလမ္း ေပၚေပါက္ လာခဲ့သည္။ ၂၆-၈-၁၉၆၁ ရက္တြင္ အာဏာရပါတီ ျဖစ္သည့္ ပထစ အစုိးရက ဗုဒၶဘာသာကုိ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘာသာအျဖစ္ ထုတ္ျပန္ ေၾက ညာ လုိက္သည္။ KIA မ်ားသည္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္ အမ်ားစု ျဖစ္ၿပီး ကခ်င္လူထုကုိ ဘာသာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိဟု ဆုိကာ ဘာသာေရး အေၾကာင္းျပၿပီး စည္း႐ံုးေတာ့သည္။ ဖီေမာ္ ၊ ေဂၚ လန္ ၊ ကန္ဖန္ နယ္မ်ားအား ျမန္မာ အစုိးရက တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသုိ႔ လႊဲေျပာင္း ေပးျခင္း ႏွင့္ ပတ္သက္၍ KIA မ်ားက ဗမာအစုိးရသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္ မွ နယ္ေျမမ်ားကုိ တ႐ုတ္သုိ႔ ဖဲြ႕ထုတ္ ေရာင္းစား ေနသည္ဟု စည္း႐ံုးၾက ျပန္သည္။ KIA ၏ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ လူမ်ိဳးေရး ဗန္းျပ စည္း႐ံုးမႈ ေအာက္တြင္ ကခ်င္ လူငယ္ လူရြယ္ အမ်ားအျပား ေတာခုိ ခဲ့ၾကရာ KIA မွာ တျဖည္းျဖည္း အင္အား ႀကီးထြား လာခဲ့သည္။
၁၉၆၃ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပဲြသုိ႔ ေဇာ္ဒန္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ KIA ကုိယ္စားလွယ္ အဖဲြ႕ တက္ေရာက္ ေနစဥ္ ကာလအတြင္း KIA မ်ားသည္ လူသစ္ စုေဆာင္းျခင္း ၊ ဆက္ေၾကး ေကာက္ျခင္း ၊ နယ္ေျမ ခ်ဲ႕ထြင္ျခင္း တုိ႔ကုိ အခြင့္ေကာင္း ယူကာ တဘက္လွည့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ အထူး သျဖင့္ ေဇာ္ တူးသည္ ေက်ာက္စိမ္း ထြက္ရွိရာ ေဒသ ျဖစ္ေသာ ကာမုိင္းနယ္ အတြင္း ၀င္ေရာက္ၿပီး ေက်းရြာမ်ားကုိ စုိးမုိး ႏုိင္ခဲ့သည္။ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ အတြင္း KIA လႈပ္ရွားမႈ မ်ားသည္ သိသိသာသာ က်ယ္ျပန္႔ လာခဲ့သည္။
KIA မ်ားသည္ လူမ်ိဳးေရး ၊ ဘာသာေရး ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အယူအဆ ျပင္းထန္ ေနသူမ်ား ျဖစ္ရာ လူမ်ိဳးမတူ ၊ ဘာသာမတူ သူမ်ားမွာ ညႇဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္ သတ္ျဖတ္ျခင္း ခံခဲ့ၾကရသည္။ ဗမာစကား မေျပာရ ၊ ဗမာႏွင့္ မဆက္ဆံရ စသည့္ က်ဥ္းေျမာင္းသည့္ လူမ်ိဳးေရး ဆန္ေသာ အမိန္႔မ်ားကုိ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ အစုိးရ၏ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲယား မ်ားကုိလည္း ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကၿပီး လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး မ်ားကုိလည္း ျဖတ္ေတာက္ ခဲ့ ၾက သည္။ ကာမုိင္း ႏွင့္ ဖားကန္႔/လံုးခင္း ေဒသမွ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း မ်ားကုိ လက္၀ါးႀကီး အုပ္၍ တစ္ ဘက္ႏုိင္ငံ သုိ႔ ခုိးထုတ္ျခင္း ၊ ရရွိေသာ ေငြေၾကးမ်ားကုိ လက္နက္ ၊ ခဲယမ္း မ်ား၀ယ္ယူျခင္း ၊ ဆက္ေၾကး ေကာက္ ခံျခင္း ၊ မိန္းမကိစၥ ႐ႈပ္ေထြးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ၊ ၾသဂုတ္လ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ KIA ဗုိလ္ စုိင္းတူ သည္ ေဇာ္ဆုိင္း ၊ ေဇာ္တူး ႏွင့္ ပံုေရႊေဇာ္ဆုိင္း တုိ႔အား ထုိင္းႏုိင္ငံ ၊ ထန္၀ုိး စခန္း တြင္ လုပ္ႀကံ သတ္ျဖတ္ လုိက္သည္။
ယခုလက္ရွိ KIA ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္လည္း KIA ကုိ စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့သည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား နည္း တူ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ လူမ်ိဳးေရး၀ါဒကုိ အေျခခံလ်က္ ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္း ေနထုိင္ၾကသည့္ တုိင္းရင္းသား မ်ားအား ဒုကၡ ႀကီး - ငယ္ ေရာက္ေစရန္ ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ ေနၾကျပန္သည္။ KIA မ်ားသည္ စတင္ ထၾကြ ေသာင္းက်န္း ကတည္းက " လူမ်ိဳးေရး ၊ ဘာသာေရး ၊ လံုး၀ ခဲြထြက္ေရး " မွ အပ ႏုိင္ငံေရးလမ္းစဥ္ ဟူ၍ တိတိက်က် မရွိခဲ့ေပ။ လက္နက္ ၊ ခဲယမ္း ရရွိမည္ ဆုိလွ်င္ မည္သူ႔ထံမွ ရရ ၊ မည္သည့္နည္း ႏွင့္ရရ ရယူရန္သာ ႀကိဳးစားခဲ့ၿပီး ျပည္ပအားကုိး အမ်ိဳးသား သစၥာေဖာက္မႈ မ်ားကုိလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ က်ဴးလြန္ခဲ့သည္။ လူအင္အား ရရွိေရး အတြက္ အသက္ ငယ္ရြယ္သူမ်ား အပါ အ၀င္ ေယာ က္်ားေလး ၊ မိန္းကေလး အားလံုးကုိ အတင္း အဓမၼ စုေဆာင္းသည္ စနစ္ကုိ က်င့္သံုးၾကသည္။ စတင္ ဖဲြ႕စည္း ကတည္းက " သေႏၶ မေကာင္းခဲ့ေသာ KIA " အေနျဖင့္ ယေန႔အခ်ိန္ အထိတုိင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ၏ အလွတရား မ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္အတြင္း ေနထုိင္ၾကေသာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား၏ ေအးခ်မ္း သာယာ စြာ ေနထုိင္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ေနမႈ မ်ားကုိ ဖ်က္ဆီး ေနၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရ ပါသည္။
ျပည္ခ်စ္သား
ကခ်င္သတင္္း
No comments:
Post a Comment
ရုိင္းစုိင္းၾကမ္းတမ္းစြာ ဆဲဆုိမႈမပါသည့္ မွတ္ခ်က္မ်ားကုိ မၾကာမွီ ေဖာ္ျပေပးပါမည္။