ပံုက ေတာ့ အီတလီႏိုင္ငံမွ အပတ္စဥ္ ထုတ္သတင္းစာျဖစ္တဲ့ 'လာ ဒိုမန္နီကာ ဒယ္လ္ ေကာ္ရဲရာ' ရဲ့ နာ မည္ေက်ာ္ မ်က္ႏွာဖုံးမွာ ပါတဲ့ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕က ေထာင္ေပါင္း မ်ား စြာေသာ အာေမးနီးယန္း ကတ္သလစ္ ဘာသာဝင္ေတြကို တူရကီလူမ်ိဳး (တာ့က္) ေတြက ဘုရားေက်ာင္း ထဲပိတ္ျပီး အရွင္လတ္လတ္ မီး႐ိႈ႕ သတ္ေနတဲ့ပံုပါ။
ေထာင္နဲ႕ခ်ီျပီးသတ္ရတာဆိုေတာ့ အေတာ္ကို ၾကာပါတယ္။ ရန္စလိုက္ မီးကြင္းပစ္လိုက္နဲ႕ တစ္ရြာျပီး တစ္ ရြာ မ်ိဳးျပဳတ္ေအာင္ သတ္ရတယ္ နဲ႕တူပါတယ္။ ၁၉၀၉ ခု ဧျပီလက စလိုက္တာ ဆယ္ရက္ နီးပါးၾကာျပီး အာေမးနီးယန္း ၂၅၀၀၀ ေက်ာ္ အသတ္ခံရ ျပီးမွဘဲ ရပ္သြားခဲ့ပါတယ္။
ပံုကိုၾကည့္လိုက္ရင္ မီးေလာင္လို႕ အေပၚက ျပဳတ္က်လာတဲ့ ထုတ္တန္းေတြ၊ ေၾကာက္လန္႕တစ္ၾကားေအာ္ ဟစ္ေနတဲ့သူေတြ၊ ေသြး႐ူး ေသြးတန္းနဲ႕ ဆုေတာင္းေနတဲ့သူေတြ၊ ကေလးငယ္ကို ခ်ီထားရင္း လိပ္ျပာ လြင့္ မတက္ ခံစားေနရတဲ့ မိခင္တစ္ဦးနဲ႕ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ အားကိုးတစ္ၾကီးဖက္ထားတဲ့ သူေတြ ၊ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္မွာ တစ္ေယာက္နဲ႕တစ္ေယာက္အားေပးစကား ေျပာေနတဲ့ လင္မယား လို႕ယူဆရတဲ့ သူႏွစ္ေယာက္ စသျဖင့္ သူတို႕ေတြရဲ့ ေၾကကြဲစရာေနာက္ဆုံး ခရီးကိုျမင္ရမွာပါ။
သတိထားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေယာကၤ်ားအမ်ားစုဟာ တူရကီ အေခၚ ဖက္ဇ္ (သို႕) တာဘူ႕ရွ္လို႕ေခၚ တဲ့ ေခါင္းေပါင္းအနီေတြ ကို ေဆာင္းထားျပီး မိန္းမအမ်ားစုဟာ ဟိုင္ဂ်ဘ္ ဆိုတဲ့ ေခါင္းစည္း တဘက္မ်ိဳး ပတ္ထားတာကို ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ ဥေရာပသူ ပ်ိဳပ်ိဳအိုအိုတို႕ ေဆာင္းေလ့ ရွိတဲ့ ဝွင္ပယ္နဲ႕ မွားေကာင္းမွားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဝွင္ပယ္ ကေတာ့ ခရိယာန္မာသာေတြ စစၥတာေတြ ဝတ္တာမ်ိဳးပါ။)
ဒီမွာ အထူးေျပာခ်င္တာက အဲဒီအခ်ိန္က ကတ္သလစ္ဘာသာဝင္ အာေမးနီးယန္းေတြဟာ ဘာသာမ တူေပမယ့္လည္း တူရကီ လူမ်ားစုရဲ့ အဝတ္အစားကို ဝတ္ေနျပီ၊ အာရပ္ဆန္ တဲ့ တူရကီ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႕ လိုက္ေလွ်ာညီေထြေန ေနၾကျပီဆိုတာပါဘဲ။
ဒီေနရာမွာဒီလိုလူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈနဲ႕ပါတ္သတ္ျပီး တူရကီေတြ ဘာေၾကာင့္ဒီလိုလုပ္ရတာလည္း၊ သူ တို႕ဟာလူမ်ိဳးၾကီးဝါဒီေတြလား၊ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္ေတြလား၊ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ေတြလား၊ ဒါမွမဟုတ္ မင္းသားေခါင္းေဆာင္းထားတဲ့ ဘီလူးေတြလား၊ ဘာလို႕ဒီလို ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ လူမဆန္တဲ့ လုပ္ရပ္ ကို က်ဴး လြန္ရတာလည္းဆိုတာကိုနားလည္ႏိုင္ဖို႕ သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ၾကည့္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေတြ႕ရွိထားတဲ့ မွတ္တမ္းမ်ားအရ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ဟာ ခရစ္ေတာ္မတိုင္မွီ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀၀ေက်ာ္ ကတည္းက ရွိေနျပီလို႕ဆိုပါတယ္။ ေနရာ အတိအၾက ေထာက္မျပႏိုင္ေပ မ ယ့္ ဆူမားရီးယန္းေတြရဲ့ ' ေဂးလ္ဂါမက္ရွ္' ကဗ်ာရွည္ၾကီးမွာ 'အဒါနာ' ဆိုတဲ့ေနရာ အေၾကာင္းေဖာ္ျပထားတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ဟစ္တိုက္တို႕ရဲ့ က ဘၻာေက်ာက္စာမွာ ေတာ့ ဘီစီ ၁၃၃၅ ေလာက္မွာ ဟစ္တိုက္ဩဇာခံ ကဇၨဳဝတၱနမင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ တဲ့ျမိဳ႕ လို႕ ေဖာ္ညြန္းထားပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေနခဲ့ၾကတဲ့ လူေတြကို ေတာ့ ဒါႏူဏ လို႕ေခၚပါတယ္တဲ့။ ဒီလိုနဲ႕ မင္းအဆက္ဆက္ေျပာင္းလာခဲ့ရာမွာ အဆီးရီးယန္းေတြ၊ ပါရွန္း (အီရန္) ေတြ၊ အလက္ဇန္းဒါးဘု ရင္ ေခါင္းေ ဆာင္ တဲ့ ဂရိေတြ နဲ႕ အာေမးနီးယန္း ဘုရင္ေတြ ႐ိုမန္ဘုရင္ေတြ ဟာ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ အတြင္းမွာ 'အဒါနာ' ကို ကိုယ္စီ အုပ္ခ်ဳပ္ ခဲ့ၾကပါတယ္။
(၇) ရာစု မွာေတာ့ ႐ိုမန္တို႕ရဲ့ ဘိုင္ဇန္တိုင္း အင္ပိုင္ယာ ထဲက 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ကို အာရပ္ေတြက တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါတယ္။ (ေရးထားတဲ့ အထဲေတာ့ သိမ္းပိုက္တာဘဲပါတယ္၊ တိုက္ခိုက္ တာမပါ ပါဘူး။ အာ ရပ္ေတြ မတိုက္ဘဲ သိမ္းလို႕ရခဲ့တဲ့ျမိဳ႕ဆိုတာမရွိသေလာက္ ဆိုေတာ့ ဒီမွာလည္း ဆီေလွ်ာ္ေအာင္ တိုက္ ခိုက္သိမ္းပိုက္တယ္လို႕ဘဲ ျမန္မာမႈျပဳလိုက္ပါတယ္။)
ထူးဆန္းတာက အဲဒီေခတ္က အာရပ္သမိုင္းပညာရွင္တစ္ေယာက္ ကလည္း 'အဒါနာ' ဆိုတဲ့နာမည္ဟာ တမာန္ေတာ္ ယာ့ဇီနီ ရဲ့ ေျမးျဖစ္သူအက္ဇီနီ ရဲ့ နာမည္ကေန ဆင္းသက္ လာတာပါလို႕ အခ်ိန္ကိုက္ မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ေသးတယ္လို႕ဆိုပါတယ္။ ဒါဟာလည္းေလွပ်က္ရာဇဝင္ တစ္မ်ိဳးလို႕ ဆိုရပါမယ္။
အာရပ္တို႕လက္ထဲမွာ ႏွစ္ ၂၀၀ ေလာက္က်ဆင္းခဲ့ျပီးတဲ့ေနာက္ ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားျပီး ႏွစ္ေပါင္း ၉၆၄ႏွစ္ အၾကာမွာေတာ့ 'အဒါနာ'ကို ခရိယာန္ ဘိုင္ဇန္တိုင္းေတြကျပန္သိမ္းပိုက္ခဲ့ေပမယ့္ ၾကာၾကာ မထိန္းႏိုင္ဘဲ တူရကီတို႕လက္ထဲျပန္ေရာက္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ နွစ္တစ္ရာေလာက္ၾကာေတာ့မွ ပထမ ခ႐ူးဆိဒ္ အတြင္း 'အဒါနာ' ဟာ ခရိယာန္ေတြလက္ထဲျပန္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ခရိယာန္ စီလီစီ ယာ တိုင္းျပည္က ဘုရင္ ပထမလီယို ေခါင္းေဆာင္တဲ့ အာေမးနီးယန္းတပ္ေတြ က ျမိဳ႕ကိုျပန္ျပီးသိမ္းပိုက္ ခဲ့ပါ တယ္။
ေနာက္ထပ္ႏွစ္ ၂၀၀ တိုင္ အာေမးနီးယန္းျမိဳ႕အေနနဲ႕ရပ္တည္ခဲ့ျပီးတဲ့ ေနာက္ တတိယကြန္စတန္တင္း လက္ထက္ ၁၃၅၉ခု မွာ စစ္မက္ျဖစ္ပြါး လိုျခင္းမရွိတဲ့အတြက္ ဘုရင္ က 'အဒါနာ' ကို အီဂ်စ္ေစာ္ဘြား မမ္ လြတ္ခ္ လက္ထဲအပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ေစာ္ဘြားကတူရကီလူမ်ိဳး ေတြကို 'အဒါနာ' မွာ အေျခ ခ်ခြင့္ ေပးခဲ့တယ္၊ ေအာ္ဟူ႕ဇ္ အႏြယ္ဝင္ ရာမာဒန္နစ္ မိသားစုက ၁၅၁၇ အထိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါ တယ္။ ဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တူရကီလူမ်ိဳးေတြ အဲဒီျမိဳ႕မွာအရင္ကမရွိခဲ့ဘူး ဆိုတာ သိႏိုင္သလို အဲဒီအ ခ်ိန္မွာေတာ့ ကုလားအုပ္ကိုတဲထဲ ေခါင္း ေပးဝင္ျပီးသားျဖစ္ေနျပီဆိုတာသိႏိုင္ပါတယ္။ 'အဒါနာ' ဟာ ၁၅၁၇ မွာ ေတာ့ ေအာ့တိုမန္ တူရကီတို႕ လက္ေအာက္ ေရာက္ခဲ့ျပီး ၁၉၁၈ အထိ ႏွစ္ေပါင္းေလးရာေက်ာ္ ေအာ့ တိုမန္ အင္ပိုင္ယာရဲ့ လက္ေအာက္ခံ ျမိဳ႕ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ စဥ္းစားစရာက ေအာ့တိုမန္ အင္ပိုင္ယာ လက္ေအာက္ ေရာက္ခဲ့ေပမယ့္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပိုင္းမွာ ေျပာင္းလည္းမႈၾကီးၾကီး မားမား ရွိပံုမရပါဘူး။ ၁၃၅၉ခု ကတည္း က ရွိထားတဲ့ နားလည္မႈ အ တိုင္း ျငိမ္းခ်မ္းစြာယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ခဲ့ပံုေပၚပါတယ္။ ဝါဟာဘီ၊ ဆာလာဖီေတြ မူဆလင္ ညီအစ္ကိုမ်ား အဖြဲ႕ ခ်ဳပ္ေတြ ရွိပုံမရေသးပါဘူး။ အာေမးနီးယန္း ေတြအေနနဲ႕လည္း မိုဟာေမဒင္ တူရကီလူမ်ိဳးတို႕အၾကိဳက္ အဝတ္အစားအစားအေသာက္ အေနအထိုင္က အစ အလိုက္သိသိနဲ႕ လိုက္ေလွ်ာ ညီေထြေနခဲ့ ပံုေပၚပါ တယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ အီဂ်စ္ေစာ္ဘြား မမ္လြတ္ခ္ လက္ထက္ကတည္းက ရွိေနတဲ့ အီဂ်စ္လူမ်ိဳးေတြ က လည္း ၾကားခံ အေနနဲ႕အကာအကြယ္ေပးထားသလိုမ်ိဳးျဖစ္ေနေကာင္းျဖစ္ေနခဲ့ ပါလိမ့္မယ္။
၁၈၃၀ခု ေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ေအာ္တိုမန္အင္ပိုင္ယာအတြင္းက အီဂ်စ္နဲ႕ဆူဒန္ကို အပိုင္စားရတဲ့ ဝါလီ 'မူဟမၼဒ္ အလီပါရွာ' ဟာ အီဂ်စ္ျပည္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဖို႕အတြက္ ေတာင္ပိုင္းကေနဆီးရီးယားျပည္ကို ဝင္သိမ္းရင္း ဆီးရီးယား အေပၚဘက္က 'အဒါနာ' ေျမျပန္႕ေဒသကို ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဝါလီ 'မူဟမၼဒ္ အလီပါရွာ' ရဲ့တပ္ေတြဟာ တိုက္ပြဲအတြင္း 'အဒါနာ' ရဲတိုက္နဲ႕ျမိဳ႕႐ိုးကို ဖ်က္စီး ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္ ။ ေနာက္ဆက္တြဲ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး စာခ်ဳပ္အရ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္ဆဲသြားျပီး အီဂ်စ္ျပည္ဟာ ကိုယ့္ မင္းကိုယ့္ခ်င္း နိင္ငံတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုရာမွာ ပါဝင္ညွိႏိုင္းေပး ခဲ့ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံၾကီးေတြျဖစ္တဲ့ ျဗိတိသွ်၊ ဩစတီးယား၊ ႐ုရွားနဲ႕ ပရပ္ရွား (ဂ်ာမဏီ) တို႕ရဲ့ ေတာင္းဆိုခ်က္ အ ရဆီးရီးယားမွာရွိတဲ့ အီဂ်စ္တပ္ေတြကို ရုပ္သိမ္းေပးျပီး ဆီးရီးယားကို ေအာ့တိုမန္တို႕ လက္ထဲျပန္ထည့္ခဲ့ ရ ပါတယ္။
ဒီအေျပာင္းအလဲေတြၾကားမွာ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ကအီဂ်စ္လူမ်ိဳးေတြလည္းေလာေလာလတ္လတ္ သူတို႕လူ မ်ိဳးေတြ နဲ႕ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ထားတဲ့ တူရကီေတြနဲ႕ အတူဆက္ ေနဖို႕ မလြယ္ေတာ့တာရယ္၊ သူတို႕အ တြက္ အကာကြယ္ေပးမယ့္ စစ္တပ္မရွိေတာ့တာေတြရယ္ ေၾကာင့္ သူတို႕ရဲ့ အသစ္စက္ စက္ တိုင္းျပည္ ကို ေရႊ႕ေျပာင္းကုန္ၾကမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ဒါေတြရဲ့ အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ အတြယ္အတာမဲ့ အကာအကြယ္မဲ့ျဖစ္သြားတဲ့ အာေမးနီးယန္းေတြပါဘဲ။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကေတာ့ လူနည္းစု မဟုတ္ေသးတဲ့ အ တြက္ အႏၲရာယ္မရွိေသးပါဘူး။ ဒီေျမေပၚမွာ မ်ိဳး႐ိုး အစဥ္ အဆက္ေနလာခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ ေဒသႏၲရ - စီးပြါးေရး ဗဟုသုတ ကြၽမ္းက်င္ျပီး ခ်မ္းသာ ႂကြယ္ဝ ၾက တဲ့ အာေမးနီးယန္း ခရိယာန္ေတြဟာ သူတို႕ အေပၚသစၥာရွိတဲ့ အီဂ်စ္လူမ်ိဳး လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္ ေတြ မ ရွိေ တာ့တဲ့အတြက္ တစ္အားေလွ်ာ့သြားျခင္းသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း အာေမးနီး ယန္းေ သေ ႒း ေတြအေနနဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႕ ဥပေဒေရးရာ အသိုင္းအဝိုင္း မွာဝင္ဆန္႕ၾက တဲ့ အတြက္ ၁၈၃၀ ခု အီ ဂ်စ္ လြတ္လပ္ေရးရျပီး အခ်ိန္ ေနာက္ပိုင္းေတြမွာလည္း သူတို႕ဘိုးဘြားေတြ အစဥ္အ ဆက္ ေခါင္း ခ်ခဲ့ ၾက တဲ့ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕မွာဘဲ ဟန္မပ်က္ ဆက္လက္ ျပီးေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ေပါင္း (၈၀) ၾကာျမင့္လာတဲ့အခါ ၁၉၀၉ ခု မွာ ေတာ့ အေျခအေနေတြဟာ အေတာ္ကိုေျပာင္းလည္းခဲ့ပါျပီ။ေမြးဖြားႏွုန္းျမင့္မားျပီး လူဦးေရ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ စားဝတ္ေနေရး ခက္ခဲျပီး မိသားစုဝင္ေတြ အမ်ားၾကီးနဲ႕ က်ပ္က်ပ္ တည္းတည္း ခ်ိဳ႕ခ်ိဳ႕တဲ့တဲ့ ေန ေနရတဲ့ (စုတ္တီးစုတ္ျပတ္ ရပ္ ကြက္ေတြထဲက) တူရကီလူမ်ိဳးေတြဟာ သန္႕ရွင္းသပ္ရပ္တဲ့ ရပ္ကြက္ေတြမွာေနတဲ့ ခ်မ္းသာႂကြယ္ ဝတဲ့ ခရိယာန္ အာေမးနီးယန္းေတြကို မ်က္ေစာင္းထိုး ေနပါျပီ။ အုပ္စုဖြဲ႕ ရန္စတာေတြ၊ ထိကပါးရိက ပါးေျပာ သံေတြ ၾကားေနရသလို သတင္းေတြကလည္း ဟိုတစ္စဒီတစ္စနဲ႕ အလွ်ိဳလွ်ိဳ ထြက္လို႕ လာပါေနပါျပီ။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ကိုသာ အားကိုးရာရွိတဲ့ အာေမးနီးယန္းေတြ အဖို႕ေတာ့ မတ္လ ၃၁ရက္ အာဏာ သိမ္း ပြဲ ဟာ ကုလားအုပ္ခါးကို ေျဖာင္းကနဲ ေနေအာင္ ႐ိုက္ခ်ိဳးပစ္လိုက္တဲ့ ေနာက္ဆုံး ေကာက္႐ိုး တစ္မွ်င္ ဘဲျဖစ္ ပါတယ္။ အစၥတန္ဘူးလ္အစိုးရက်သြားျပီးတဲ့ေနာက္ ကဆင့္ကလွ်ားျဖစ္သြားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႕ တ ရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ဟာ ငတ္ျပတ္ေနတဲ့ တူရကီေတြအတြက္ေတာ့ ေကာင္းကင္ကေန အခ်က္ျပ အမိန္႕ေပး လိုက္သလိုပါဘဲ။ ေသြးဆာေနတဲ့ လူအုပ္ၾကီးဟာ အုပ္စုခြဲျပီး (ထုံးစံအတိုင္း 'အလႅာဟူအကၠဘာ' ဟစ္ျပီးေ တာ့ ေပါ့ေလ) အာေမးနီးယန္း ရပ္ကြက္ေတြထဲဝင္ျပီး မိန္းမ၊ ေယာကၤ်ား၊ ကေလးမက်န္ အိမ္ထဲက ဆြဲ ထုတ္ျပီး လမ္းေပၚမွာ အာရပ္ဓားေကာက္ေတြနဲ႕ ခုတ္ထစ္ ထိုးျဖတ္ျပီး အပိုင္း ပိုင္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္ၾက ပါေတာ့တယ္။ အိမ္တြင္းအိမ္ျပင္ အဖိုးတန္ လက္ဝတ္ရတနာ စက္ပစၥည္းက အစ သယ္လို႕ရတာ အကုန္ သယ္ျပီး မရတာေတြကို အကုန္မီးတိုက္ပစ္တာပါဘဲ။ ဒါဗစ္ရွ္ဗာဒီတိ ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ဆယ္ရက္ၾကာ အာ ဏာသိမ္းမႈ အတြင္းမွာ အျပစ္မဲ့တဲ့ အာေမးနီးယန္းလူမ်ိဳး တစ္ေသာင္းငါးေထာင္မွ သံုးေသာင္းအထိ အ သက္ဆုံးရွုံးခဲ့ရတယ္လို႕ အၾကမ္းျဖင္း ယူဆၾကေပမယ့္ အခုေခတ္ မွာေတာ့ ပညာရွင္အမ်ားစု က ႏွစ္ေသာင္း ငါးေထာင္ဝန္းက်င္ ဟာ ပိုျပီး ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတယ္လို႕လက္ခံထားပါတယ္။
ဒီလိုအစုလိုက္အျပဳံလိုက္ တစ္ေန႕ကို လူ ၂၅၀၀ႏွုန္း၊ တစ္နာရီကို အေယာက္ တစ္ရာေက်ာ္ သတ္ျဖတ္ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈၾကီး မွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့သူေတြ ဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဖမ္းဆီးအေရးယူအျပစ္ေပး ခံခဲ့ၾကရ တယ္လို႕ေတာ့မွတ္တမ္းေတြမွာမေတြ႕ရ ပါဘူး။ နဂိုလ္ကတည္းက အေရးမယူတဲ့အတြက္ လြတ္ျငိမ္းခ်မ္း သာ ခြင့္လည္း ေပးေနစရာ မလိုေတာ့ဘူးေပါ့ေလ။
ေနာက္ ေျခာက္ႏွစ္အၾကာ ၁၉၁၅မွာေတာ့ လူနည္းစုျဖစ္သြားျပီျဖစ္တဲ့ အာေမးနီးယန္း လူမ်ိဳး ႏွစ္ေသာင္းေ က်ာ္ ကို တူရကီစစ္တပ္က 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ ေတာင္ပိုင္း ဆီးရီးယား သဲကႏၲာရထဲ ေမာင္းေခၚသြားျပီး က်ဴငုတ္ ပါ မက်န္ သတ္ပစ္လိုက္ျပီးတဲ့ အခါမွာေတာ့ အာေမးနီးယန္း လူမ်ိဳးေတြဟာ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ကေန လုံး ဝ ေပ်ာက္ ကြယ္ သြားခဲ့တာ ယေန႕တိုင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဝမ္းနည္းစရာ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ တူရကီအစိုးရဟာ အျခားေသာ ႏိုင္ငံေတြလို မဟုတ္ဘဲ သူတို႕ရဲ့ ရက္စက္ ယုတ္မာမႈေတြကို ဝန္ခံဖို႕ ယေန႕ထိ ျငင္းဆန္ေနျခင္းပါဘဲ။
ပံုကိုၾကည့္လိုက္ရင္ မီးေလာင္လို႕ အေပၚက ျပဳတ္က်လာတဲ့ ထုတ္တန္းေတြ၊ ေၾကာက္လန္႕တစ္ၾကားေအာ္ ဟစ္ေနတဲ့သူေတြ၊ ေသြး႐ူး ေသြးတန္းနဲ႕ ဆုေတာင္းေနတဲ့သူေတြ၊ ကေလးငယ္ကို ခ်ီထားရင္း လိပ္ျပာ လြင့္ မတက္ ခံစားေနရတဲ့ မိခင္တစ္ဦးနဲ႕ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ အားကိုးတစ္ၾကီးဖက္ထားတဲ့ သူေတြ ၊ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္မွာ တစ္ေယာက္နဲ႕တစ္ေယာက္အားေပးစကား ေျပာေနတဲ့ လင္မယား လို႕ယူဆရတဲ့ သူႏွစ္ေယာက္ စသျဖင့္ သူတို႕ေတြရဲ့ ေၾကကြဲစရာေနာက္ဆုံး ခရီးကိုျမင္ရမွာပါ။
သတိထားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေယာကၤ်ားအမ်ားစုဟာ တူရကီ အေခၚ ဖက္ဇ္ (သို႕) တာဘူ႕ရွ္လို႕ေခၚ တဲ့ ေခါင္းေပါင္းအနီေတြ ကို ေဆာင္းထားျပီး မိန္းမအမ်ားစုဟာ ဟိုင္ဂ်ဘ္ ဆိုတဲ့ ေခါင္းစည္း တဘက္မ်ိဳး ပတ္ထားတာကို ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ ဥေရာပသူ ပ်ိဳပ်ိဳအိုအိုတို႕ ေဆာင္းေလ့ ရွိတဲ့ ဝွင္ပယ္နဲ႕ မွားေကာင္းမွားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဝွင္ပယ္ ကေတာ့ ခရိယာန္မာသာေတြ စစၥတာေတြ ဝတ္တာမ်ိဳးပါ။)
ဒီမွာ အထူးေျပာခ်င္တာက အဲဒီအခ်ိန္က ကတ္သလစ္ဘာသာဝင္ အာေမးနီးယန္းေတြဟာ ဘာသာမ တူေပမယ့္လည္း တူရကီ လူမ်ားစုရဲ့ အဝတ္အစားကို ဝတ္ေနျပီ၊ အာရပ္ဆန္ တဲ့ တူရကီ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႕ လိုက္ေလွ်ာညီေထြေန ေနၾကျပီဆိုတာပါဘဲ။
ဒီေနရာမွာဒီလိုလူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈနဲ႕ပါတ္သတ္ျပီး တူရကီေတြ ဘာေၾကာင့္ဒီလိုလုပ္ရတာလည္း၊ သူ တို႕ဟာလူမ်ိဳးၾကီးဝါဒီေတြလား၊ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္ေတြလား၊ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ေတြလား၊ ဒါမွမဟုတ္ မင္းသားေခါင္းေဆာင္းထားတဲ့ ဘီလူးေတြလား၊ ဘာလို႕ဒီလို ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ လူမဆန္တဲ့ လုပ္ရပ္ ကို က်ဴး လြန္ရတာလည္းဆိုတာကိုနားလည္ႏိုင္ဖို႕ သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ၾကည့္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေတြ႕ရွိထားတဲ့ မွတ္တမ္းမ်ားအရ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ဟာ ခရစ္ေတာ္မတိုင္မွီ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀၀ေက်ာ္ ကတည္းက ရွိေနျပီလို႕ဆိုပါတယ္။ ေနရာ အတိအၾက ေထာက္မျပႏိုင္ေပ မ ယ့္ ဆူမားရီးယန္းေတြရဲ့ ' ေဂးလ္ဂါမက္ရွ္' ကဗ်ာရွည္ၾကီးမွာ 'အဒါနာ' ဆိုတဲ့ေနရာ အေၾကာင္းေဖာ္ျပထားတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ဟစ္တိုက္တို႕ရဲ့ က ဘၻာေက်ာက္စာမွာ ေတာ့ ဘီစီ ၁၃၃၅ ေလာက္မွာ ဟစ္တိုက္ဩဇာခံ ကဇၨဳဝတၱနမင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ တဲ့ျမိဳ႕ လို႕ ေဖာ္ညြန္းထားပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေနခဲ့ၾကတဲ့ လူေတြကို ေတာ့ ဒါႏူဏ လို႕ေခၚပါတယ္တဲ့။ ဒီလိုနဲ႕ မင္းအဆက္ဆက္ေျပာင္းလာခဲ့ရာမွာ အဆီးရီးယန္းေတြ၊ ပါရွန္း (အီရန္) ေတြ၊ အလက္ဇန္းဒါးဘု ရင္ ေခါင္းေ ဆာင္ တဲ့ ဂရိေတြ နဲ႕ အာေမးနီးယန္း ဘုရင္ေတြ ႐ိုမန္ဘုရင္ေတြ ဟာ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ အတြင္းမွာ 'အဒါနာ' ကို ကိုယ္စီ အုပ္ခ်ဳပ္ ခဲ့ၾကပါတယ္။
(၇) ရာစု မွာေတာ့ ႐ိုမန္တို႕ရဲ့ ဘိုင္ဇန္တိုင္း အင္ပိုင္ယာ ထဲက 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ကို အာရပ္ေတြက တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါတယ္။ (ေရးထားတဲ့ အထဲေတာ့ သိမ္းပိုက္တာဘဲပါတယ္၊ တိုက္ခိုက္ တာမပါ ပါဘူး။ အာ ရပ္ေတြ မတိုက္ဘဲ သိမ္းလို႕ရခဲ့တဲ့ျမိဳ႕ဆိုတာမရွိသေလာက္ ဆိုေတာ့ ဒီမွာလည္း ဆီေလွ်ာ္ေအာင္ တိုက္ ခိုက္သိမ္းပိုက္တယ္လို႕ဘဲ ျမန္မာမႈျပဳလိုက္ပါတယ္။)
ထူးဆန္းတာက အဲဒီေခတ္က အာရပ္သမိုင္းပညာရွင္တစ္ေယာက္ ကလည္း 'အဒါနာ' ဆိုတဲ့နာမည္ဟာ တမာန္ေတာ္ ယာ့ဇီနီ ရဲ့ ေျမးျဖစ္သူအက္ဇီနီ ရဲ့ နာမည္ကေန ဆင္းသက္ လာတာပါလို႕ အခ်ိန္ကိုက္ မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ေသးတယ္လို႕ဆိုပါတယ္။ ဒါဟာလည္းေလွပ်က္ရာဇဝင္ တစ္မ်ိဳးလို႕ ဆိုရပါမယ္။
အာရပ္တို႕လက္ထဲမွာ ႏွစ္ ၂၀၀ ေလာက္က်ဆင္းခဲ့ျပီးတဲ့ေနာက္ ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားျပီး ႏွစ္ေပါင္း ၉၆၄ႏွစ္ အၾကာမွာေတာ့ 'အဒါနာ'ကို ခရိယာန္ ဘိုင္ဇန္တိုင္းေတြကျပန္သိမ္းပိုက္ခဲ့ေပမယ့္ ၾကာၾကာ မထိန္းႏိုင္ဘဲ တူရကီတို႕လက္ထဲျပန္ေရာက္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ နွစ္တစ္ရာေလာက္ၾကာေတာ့မွ ပထမ ခ႐ူးဆိဒ္ အတြင္း 'အဒါနာ' ဟာ ခရိယာန္ေတြလက္ထဲျပန္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ခရိယာန္ စီလီစီ ယာ တိုင္းျပည္က ဘုရင္ ပထမလီယို ေခါင္းေဆာင္တဲ့ အာေမးနီးယန္းတပ္ေတြ က ျမိဳ႕ကိုျပန္ျပီးသိမ္းပိုက္ ခဲ့ပါ တယ္။
ေနာက္ထပ္ႏွစ္ ၂၀၀ တိုင္ အာေမးနီးယန္းျမိဳ႕အေနနဲ႕ရပ္တည္ခဲ့ျပီးတဲ့ ေနာက္ တတိယကြန္စတန္တင္း လက္ထက္ ၁၃၅၉ခု မွာ စစ္မက္ျဖစ္ပြါး လိုျခင္းမရွိတဲ့အတြက္ ဘုရင္ က 'အဒါနာ' ကို အီဂ်စ္ေစာ္ဘြား မမ္ လြတ္ခ္ လက္ထဲအပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ေစာ္ဘြားကတူရကီလူမ်ိဳး ေတြကို 'အဒါနာ' မွာ အေျခ ခ်ခြင့္ ေပးခဲ့တယ္၊ ေအာ္ဟူ႕ဇ္ အႏြယ္ဝင္ ရာမာဒန္နစ္ မိသားစုက ၁၅၁၇ အထိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါ တယ္။ ဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တူရကီလူမ်ိဳးေတြ အဲဒီျမိဳ႕မွာအရင္ကမရွိခဲ့ဘူး ဆိုတာ သိႏိုင္သလို အဲဒီအ ခ်ိန္မွာေတာ့ ကုလားအုပ္ကိုတဲထဲ ေခါင္း ေပးဝင္ျပီးသားျဖစ္ေနျပီဆိုတာသိႏိုင္ပါတယ္။ 'အဒါနာ' ဟာ ၁၅၁၇ မွာ ေတာ့ ေအာ့တိုမန္ တူရကီတို႕ လက္ေအာက္ ေရာက္ခဲ့ျပီး ၁၉၁၈ အထိ ႏွစ္ေပါင္းေလးရာေက်ာ္ ေအာ့ တိုမန္ အင္ပိုင္ယာရဲ့ လက္ေအာက္ခံ ျမိဳ႕ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ စဥ္းစားစရာက ေအာ့တိုမန္ အင္ပိုင္ယာ လက္ေအာက္ ေရာက္ခဲ့ေပမယ့္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပိုင္းမွာ ေျပာင္းလည္းမႈၾကီးၾကီး မားမား ရွိပံုမရပါဘူး။ ၁၃၅၉ခု ကတည္း က ရွိထားတဲ့ နားလည္မႈ အ တိုင္း ျငိမ္းခ်မ္းစြာယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ခဲ့ပံုေပၚပါတယ္။ ဝါဟာဘီ၊ ဆာလာဖီေတြ မူဆလင္ ညီအစ္ကိုမ်ား အဖြဲ႕ ခ်ဳပ္ေတြ ရွိပုံမရေသးပါဘူး။ အာေမးနီးယန္း ေတြအေနနဲ႕လည္း မိုဟာေမဒင္ တူရကီလူမ်ိဳးတို႕အၾကိဳက္ အဝတ္အစားအစားအေသာက္ အေနအထိုင္က အစ အလိုက္သိသိနဲ႕ လိုက္ေလွ်ာ ညီေထြေနခဲ့ ပံုေပၚပါ တယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ အီဂ်စ္ေစာ္ဘြား မမ္လြတ္ခ္ လက္ထက္ကတည္းက ရွိေနတဲ့ အီဂ်စ္လူမ်ိဳးေတြ က လည္း ၾကားခံ အေနနဲ႕အကာအကြယ္ေပးထားသလိုမ်ိဳးျဖစ္ေနေကာင္းျဖစ္ေနခဲ့ ပါလိမ့္မယ္။
၁၈၃၀ခု ေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ေအာ္တိုမန္အင္ပိုင္ယာအတြင္းက အီဂ်စ္နဲ႕ဆူဒန္ကို အပိုင္စားရတဲ့ ဝါလီ 'မူဟမၼဒ္ အလီပါရွာ' ဟာ အီဂ်စ္ျပည္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဖို႕အတြက္ ေတာင္ပိုင္းကေနဆီးရီးယားျပည္ကို ဝင္သိမ္းရင္း ဆီးရီးယား အေပၚဘက္က 'အဒါနာ' ေျမျပန္႕ေဒသကို ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဝါလီ 'မူဟမၼဒ္ အလီပါရွာ' ရဲ့တပ္ေတြဟာ တိုက္ပြဲအတြင္း 'အဒါနာ' ရဲတိုက္နဲ႕ျမိဳ႕႐ိုးကို ဖ်က္စီး ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္ ။ ေနာက္ဆက္တြဲ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး စာခ်ဳပ္အရ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္ဆဲသြားျပီး အီဂ်စ္ျပည္ဟာ ကိုယ့္ မင္းကိုယ့္ခ်င္း နိင္ငံတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုရာမွာ ပါဝင္ညွိႏိုင္းေပး ခဲ့ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံၾကီးေတြျဖစ္တဲ့ ျဗိတိသွ်၊ ဩစတီးယား၊ ႐ုရွားနဲ႕ ပရပ္ရွား (ဂ်ာမဏီ) တို႕ရဲ့ ေတာင္းဆိုခ်က္ အ ရဆီးရီးယားမွာရွိတဲ့ အီဂ်စ္တပ္ေတြကို ရုပ္သိမ္းေပးျပီး ဆီးရီးယားကို ေအာ့တိုမန္တို႕ လက္ထဲျပန္ထည့္ခဲ့ ရ ပါတယ္။
ဒီအေျပာင္းအလဲေတြၾကားမွာ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ကအီဂ်စ္လူမ်ိဳးေတြလည္းေလာေလာလတ္လတ္ သူတို႕လူ မ်ိဳးေတြ နဲ႕ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ထားတဲ့ တူရကီေတြနဲ႕ အတူဆက္ ေနဖို႕ မလြယ္ေတာ့တာရယ္၊ သူတို႕အ တြက္ အကာကြယ္ေပးမယ့္ စစ္တပ္မရွိေတာ့တာေတြရယ္ ေၾကာင့္ သူတို႕ရဲ့ အသစ္စက္ စက္ တိုင္းျပည္ ကို ေရႊ႕ေျပာင္းကုန္ၾကမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ဒါေတြရဲ့ အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ အတြယ္အတာမဲ့ အကာအကြယ္မဲ့ျဖစ္သြားတဲ့ အာေမးနီးယန္းေတြပါဘဲ။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကေတာ့ လူနည္းစု မဟုတ္ေသးတဲ့ အ တြက္ အႏၲရာယ္မရွိေသးပါဘူး။ ဒီေျမေပၚမွာ မ်ိဳး႐ိုး အစဥ္ အဆက္ေနလာခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ ေဒသႏၲရ - စီးပြါးေရး ဗဟုသုတ ကြၽမ္းက်င္ျပီး ခ်မ္းသာ ႂကြယ္ဝ ၾက တဲ့ အာေမးနီးယန္း ခရိယာန္ေတြဟာ သူတို႕ အေပၚသစၥာရွိတဲ့ အီဂ်စ္လူမ်ိဳး လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္ ေတြ မ ရွိေ တာ့တဲ့အတြက္ တစ္အားေလွ်ာ့သြားျခင္းသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း အာေမးနီး ယန္းေ သေ ႒း ေတြအေနနဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႕ ဥပေဒေရးရာ အသိုင္းအဝိုင္း မွာဝင္ဆန္႕ၾက တဲ့ အတြက္ ၁၈၃၀ ခု အီ ဂ်စ္ လြတ္လပ္ေရးရျပီး အခ်ိန္ ေနာက္ပိုင္းေတြမွာလည္း သူတို႕ဘိုးဘြားေတြ အစဥ္အ ဆက္ ေခါင္း ခ်ခဲ့ ၾက တဲ့ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕မွာဘဲ ဟန္မပ်က္ ဆက္လက္ ျပီးေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ေပါင္း (၈၀) ၾကာျမင့္လာတဲ့အခါ ၁၉၀၉ ခု မွာ ေတာ့ အေျခအေနေတြဟာ အေတာ္ကိုေျပာင္းလည္းခဲ့ပါျပီ။ေမြးဖြားႏွုန္းျမင့္မားျပီး လူဦးေရ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ စားဝတ္ေနေရး ခက္ခဲျပီး မိသားစုဝင္ေတြ အမ်ားၾကီးနဲ႕ က်ပ္က်ပ္ တည္းတည္း ခ်ိဳ႕ခ်ိဳ႕တဲ့တဲ့ ေန ေနရတဲ့ (စုတ္တီးစုတ္ျပတ္ ရပ္ ကြက္ေတြထဲက) တူရကီလူမ်ိဳးေတြဟာ သန္႕ရွင္းသပ္ရပ္တဲ့ ရပ္ကြက္ေတြမွာေနတဲ့ ခ်မ္းသာႂကြယ္ ဝတဲ့ ခရိယာန္ အာေမးနီးယန္းေတြကို မ်က္ေစာင္းထိုး ေနပါျပီ။ အုပ္စုဖြဲ႕ ရန္စတာေတြ၊ ထိကပါးရိက ပါးေျပာ သံေတြ ၾကားေနရသလို သတင္းေတြကလည္း ဟိုတစ္စဒီတစ္စနဲ႕ အလွ်ိဳလွ်ိဳ ထြက္လို႕ လာပါေနပါျပီ။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ကိုသာ အားကိုးရာရွိတဲ့ အာေမးနီးယန္းေတြ အဖို႕ေတာ့ မတ္လ ၃၁ရက္ အာဏာ သိမ္း ပြဲ ဟာ ကုလားအုပ္ခါးကို ေျဖာင္းကနဲ ေနေအာင္ ႐ိုက္ခ်ိဳးပစ္လိုက္တဲ့ ေနာက္ဆုံး ေကာက္႐ိုး တစ္မွ်င္ ဘဲျဖစ္ ပါတယ္။ အစၥတန္ဘူးလ္အစိုးရက်သြားျပီးတဲ့ေနာက္ ကဆင့္ကလွ်ားျဖစ္သြားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႕ တ ရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ဟာ ငတ္ျပတ္ေနတဲ့ တူရကီေတြအတြက္ေတာ့ ေကာင္းကင္ကေန အခ်က္ျပ အမိန္႕ေပး လိုက္သလိုပါဘဲ။ ေသြးဆာေနတဲ့ လူအုပ္ၾကီးဟာ အုပ္စုခြဲျပီး (ထုံးစံအတိုင္း 'အလႅာဟူအကၠဘာ' ဟစ္ျပီးေ တာ့ ေပါ့ေလ) အာေမးနီးယန္း ရပ္ကြက္ေတြထဲဝင္ျပီး မိန္းမ၊ ေယာကၤ်ား၊ ကေလးမက်န္ အိမ္ထဲက ဆြဲ ထုတ္ျပီး လမ္းေပၚမွာ အာရပ္ဓားေကာက္ေတြနဲ႕ ခုတ္ထစ္ ထိုးျဖတ္ျပီး အပိုင္း ပိုင္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္ၾက ပါေတာ့တယ္။ အိမ္တြင္းအိမ္ျပင္ အဖိုးတန္ လက္ဝတ္ရတနာ စက္ပစၥည္းက အစ သယ္လို႕ရတာ အကုန္ သယ္ျပီး မရတာေတြကို အကုန္မီးတိုက္ပစ္တာပါဘဲ။ ဒါဗစ္ရွ္ဗာဒီတိ ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ဆယ္ရက္ၾကာ အာ ဏာသိမ္းမႈ အတြင္းမွာ အျပစ္မဲ့တဲ့ အာေမးနီးယန္းလူမ်ိဳး တစ္ေသာင္းငါးေထာင္မွ သံုးေသာင္းအထိ အ သက္ဆုံးရွုံးခဲ့ရတယ္လို႕ အၾကမ္းျဖင္း ယူဆၾကေပမယ့္ အခုေခတ္ မွာေတာ့ ပညာရွင္အမ်ားစု က ႏွစ္ေသာင္း ငါးေထာင္ဝန္းက်င္ ဟာ ပိုျပီး ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတယ္လို႕လက္ခံထားပါတယ္။
ဒီလိုအစုလိုက္အျပဳံလိုက္ တစ္ေန႕ကို လူ ၂၅၀၀ႏွုန္း၊ တစ္နာရီကို အေယာက္ တစ္ရာေက်ာ္ သတ္ျဖတ္ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈၾကီး မွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့သူေတြ ဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဖမ္းဆီးအေရးယူအျပစ္ေပး ခံခဲ့ၾကရ တယ္လို႕ေတာ့မွတ္တမ္းေတြမွာမေတြ႕ရ ပါဘူး။ နဂိုလ္ကတည္းက အေရးမယူတဲ့အတြက္ လြတ္ျငိမ္းခ်မ္း သာ ခြင့္လည္း ေပးေနစရာ မလိုေတာ့ဘူးေပါ့ေလ။
ေနာက္ ေျခာက္ႏွစ္အၾကာ ၁၉၁၅မွာေတာ့ လူနည္းစုျဖစ္သြားျပီျဖစ္တဲ့ အာေမးနီးယန္း လူမ်ိဳး ႏွစ္ေသာင္းေ က်ာ္ ကို တူရကီစစ္တပ္က 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ ေတာင္ပိုင္း ဆီးရီးယား သဲကႏၲာရထဲ ေမာင္းေခၚသြားျပီး က်ဴငုတ္ ပါ မက်န္ သတ္ပစ္လိုက္ျပီးတဲ့ အခါမွာေတာ့ အာေမးနီးယန္း လူမ်ိဳးေတြဟာ 'အဒါနာ' ျမိဳ႕ကေန လုံး ဝ ေပ်ာက္ ကြယ္ သြားခဲ့တာ ယေန႕တိုင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဝမ္းနည္းစရာ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ တူရကီအစိုးရဟာ အျခားေသာ ႏိုင္ငံေတြလို မဟုတ္ဘဲ သူတို႕ရဲ့ ရက္စက္ ယုတ္မာမႈေတြကို ဝန္ခံဖို႕ ယေန႕ထိ ျငင္းဆန္ေနျခင္းပါဘဲ။
ရာဇာဓိ ရာဇာ
(Adana Massacre: <http://en.wikipedia.org/wiki/Adana_massacre> ကိုခံစားျပီးေရးပါသည္။)
Picture: Massacres in the Eastern Turkey: Thousands of Armenians burnt alive by Turks in a Catholic Church in Adana. Illustrator Achille Beltrame (1871-1945), from La Domenica del Corriere, 16th-23rd May 1909. (Photo by DeAgostini)
(Adana Massacre: <http://en.wikipedia.org/wiki/Adana_massacre> ကိုခံစားျပီးေရးပါသည္။)
Picture: Massacres in the Eastern Turkey: Thousands of Armenians burnt alive by Turks in a Catholic Church in Adana. Illustrator Achille Beltrame (1871-1945), from La Domenica del Corriere, 16th-23rd May 1909. (Photo by DeAgostini)
No comments:
Post a Comment
ရုိင္းစုိင္းၾကမ္းတမ္းစြာ ဆဲဆုိမႈမပါသည့္ မွတ္ခ်က္မ်ားကုိ မၾကာမွီ ေဖာ္ျပေပးပါမည္။